Petje op, petje af

Nog niet zo lang geleden ben ik verhuisd, in de wijk. Net op tijd om creditcrisis gedoe te voorkomen. De bewoner van mijn oude huis liet me vandaag weten dat ik de vissen in mijn oude vijver kon ophalen, als ik dat wilde. Ze wilde de pomp eruit halen, want dat trok kikkers aan. Ze had er al drie. BAH! Zelf heb ik hele andere associaties met kikkers: natuur, groen, water, ooievaars en zo verder. Je ziet maar hoe werelden van elkaar kunnen verschillen, ook in de Overbetuwe.

Kikker uit mijn vijver?

Kikker uit mijn vijver?

Sinds kort heb ik nog een andere associatie met kikkers, naast opkikkeren, bekikkeren en gekicked worden, doet het me ook denken aan een klein theater, dat ergens in de dorpsstraat in Elst moet verrijzen. Initiatiefgroep Theater de Kik doet er alles aan om de gemeente van het bestaansrecht van een klein Theater in Elst aan te tonen. En dat kost best nog wat moeite. Niet bij de gemeenteraad. Die hebben voor de zomer een initatief voorstel van GroenLinks, PvdA en CDA nog raadsbreed ondersteund, maar de verantwoordelijke wethouders lijken nog een duwtje in de rug nodig te hebben. Voor nog géén 3 euro per persoon per jaar is het voor mekaar. Ik zou zeggen inkoppen die bal.

Tegelijkertijd krijgt Overbetuwe zoveel geld van het Rijk dat ze ieder huishouden het komend jaar €50,- willen teruggeven. Normaal zou ik zeggen geef in plaats daarvan een kwalitatieve impuls aan de samenleving, doe wat extra voor de kwetsbaren in deze gemeente en dat zeg ik nu dus ook. Onze onroerend goed belasting is niet schrikbarend hoog; de afvalstoffenheffing valt best wel mee. Als je geld kunt teruggeven ga ik ervan uit dat de gemeente ieder redelijk verzoek van de raad bij de komende begrotingsbehandeling ook kan inwilligen. Als het goed is kunt u in de gemeentelijke begrotingskrant daar meer over lezen.

Mocht u het komend jaar die €50,- euro toch gaan krijgen, maar hem niet echt nodig te hebben, overweeg dan om mee te helpen die impuls zelf te geven. Dat kan al aanstaande 4 november voor aanvang van de begrotingsraad. Theater de Kik verkoopt voor aanvang van de raad petjes voor €2,-. Onder het Motto “Petje op voor Theater de Kik”. Zo kunt u laten zien dat u de komst van het Theater steunt. Mocht u dat geld niet kunnen missen, dan is uw komst op zichzelf ook al voldoende (16.45 uur, gemeentehuis Elst). Ik zeg Petje af, voor de inzet vanuit de initatiefgroep. Ik help ze hopen dat hun initiatief, met steun van de gemeente, gerealiseerd gaat worden.

Geef een reactie

