Hangplek, telefoon en kunst

Wat is de overeenkomst tussen deze drie woorden? Weet u het al? Het lijkt iets met jongeren te maken, maar kunst lijkt dan een vreemde eend in de bijt. Het is het begrip mobiel. Ja ook kunst is mobiel. De verschillen? Mobiele kunst bestond reeds in de prehistorie; mobiele telefoontjes hebben we nu tientallen jaren en een mobiele hangplek komen we nu recent tegen in de begroting van de gemeente Overbetuwe. Bij een hangplek kan ik me van alles voorstellen. Je hebt ze in alle soorten en maten:

Een mobiele hangplek, ook wel mobiele ontmoetings plaats genoemd (MOP; wat een mop), was mij tot nu toe onbekend. Nu ken ik wel “te koop” bordjes. Hangjongeren maken die in onze wijk redelijk mobiel. Als je dan ’s ochtends uit je raam kijkt staat je huis plotseling te koop. Dat verhoogt wel weer de mobiliteit. Die hangplek staat dus iedere ochtend weer ergens anders? Overbetuwe krijgt drie van die plekken, voor €30.000 euro.

Gelukkig geeft google enige uitsluitsel.

Amersfoort: Lekker chillen, een dvd’tje kijken of gamen: jongeren kunnen dat in de mobiele hangplek, een omgebouwde, grote bestelbus. Er zijn vier tv-schermen, twee spelcomputers en allerlei spelletjes in deze bus.

Of de gemeente hetzelfde voor ogen heeft als Amersfoort vraag ik me af, maar wat dan?

Als jongeren ontmoetings plaats (JOP) zijn ze wel weer veelvuldig terug te vinden: voor wie zich verder wil verdiepen.

De eerste mobiele hangplek zou op 20 oktober 2007 in Eindhoven zijn geplaatst en is onverwoestbaar. Dat zou ik er niet op een bordje bijzetten. Ruimtelijk vormgever Rogier Martens heeft er een jaar lang mee langs gemeenten moet leuren.

Op zijn site publiceert hij ook een foto en weten we eindelijk hoe ie eruit ziet:

Een kunstig object waarin je ook kunt bellen. Wat het verband tussen hangplek, telefoon en kunst weer een stuk sterker maakt. Ik ben voor, van mij mogen ze morgen komen.

Geef een reactie

