Avondklok: Prinsenhof revisited

Daar zijn ze dan, zo’n vijftien jongeren. In de leeftijd van 14 tot 18 jaar. Sommigen werken anderen zitten nog op school. Ik zag ze al staan toen ik daar rond 20.00 uur aan kwam fietsen. In het donker ziet het er anders uit dan overdag. Eigenlijk is het knusser. Je bent je niet bewust van de grote open ruimte om je heen. Ik ben benieuwd wat ze me te zeggen hebben.

Hangjongeren (niet in Elst)

Hangjongeren (niet in Elst)

Het zijn jongens én meisjes. 90% van autochtone afkomst. De één komt langs na afloop van zijn werk bij de supermarkt, de andere komt met een vriend, voordat ze de nachtdienst bij Heinz ingaan. Ze komen uit Elst, maar een flink deel ook van daarbuiten. Ze zoeken een plek om te hangen en zijn neergestreken op de Prinsenhof.

Ze zijn aardig, spreken je aan met meneer. Praten erover of ik dit voor mijn werk doe, zijn wat verbaast als ik aangeef dat ik er ook niet had kunnen zijn. Zijn vooral geinteresseerd in wat ik verdien en waar ik werk. Het blijkt dat ze de beperkingen van hun eigen bestaan duidelijk ervaren.

Vandaag hebben ze allemaal een ID bij zich, vorige week heeft de politie een aantal jongeren meegenomen omdat ze géén ID bij zich hadden. Het blauwe bordje uit mijn voirge blog kennen zich niet, en naar 15 minuten lopen twee van hen naar het hek achter het doel, om het met eigen ogen te zien.

De discussie kennen ze niet, ze weten nauwelijks dat hier iets speelt. Sommigen zijn in het verleden wel tot na 22.00 uur geweest, maar de meesten geven aan dan alweer lang op huis aan gaan. Ze hebben best wel eens een keer met de buurt te maken gehad. Een bal die verkeerd terecht kwam. etc Het alternatief, het jongerencentrum van Elst OJC de uitvlucht kennen sommigen uit eigen ervaring. Men vindt het te saai en het publiek te oud.

Nadat ik een tijdje ben geweest is het hekje waar men normaal op zit, niet meer zo aantrekkelijk. De bups zoekt een plekje uit een eindje verder op. Ze zijn niet gekomen om met een raadslid te praten. Het blijft soms moeilijk om in te schatten of ze je iets wijs proberen te maken. Maar over het algemeen heb ik respect getoond en respect ontvangen. Een prettige ontmoeting.

Meer blauwe bordjes in Elst is in ieder geval niet de oplossingsrichting, het is eerder symptoom bestrijding, soms kan dat nuttig zijn. Nu zal het vooral een aanleiding zijn voor buurtbewoners om 1 minuut over tien de telefoon te pakken en de politie in te schakelen, de confrontatie wordt groter. Het zou helpen als mensen elkaar vaker opzochten. De jongeren blijven nu vooral een groep, waarvan men niet weet wat ze uitspoken, ze produceren geluid en daarmee vooral in zomermaanden overlast.

Eén reactie to “Avondklok: Prinsenhof revisited”

  1. mickellangeveld Says:

    Ik verdenk Farid Azarkan die gisterenavond bij Pauw en Witteman zat, ervan mijn blog van 3 dagen gelezen te hebben. Inmiddels heb ik begrepen dat in de APV van Dronten een soort algemeen samenscholingsverbod is gedefinieerd, dat wanneer nodig geactiveerd kan worden. We blijven proberen symptomen te bestrijden en niet de oorzaken aan te pakken. secret code qwerty end


Geef een reactie

