Sinterklaas, maar eigenlijk is dat niet het punt natuurlijk.

Het is vandaag Sinterklaas. Mijn jongste dochter van anderhalf was om half acht helemaal op. Papa en mama, ik wil naar bed. Mijn twee andere kinderen denken daar anders over. Ze zijn tevreden, dit jaar heeft de Sint hun verlanglijstje tenminste gevolgd. Géén cadeaus die ze moeten delen. Hij begint het te begrijpen die Sint. Hij moet het ook leren, het is iedere keer weer een verrassing.

De juiste toon vinden, géén overdaad. Wel een barbie koets, maar ook Mastermind. Little Pet shop, maar ook een weefgetouw. Voor de bewuste ouder is het zoeken naar de juiste toon. Pap, ik heb straks geklop gehoord op het raam. Is dat zo? Echt waar?? Goed dat je het zegt, anders waren we het vergeten. Jahhhhhhhhhhh!!!! gevonden. Twee zakken!! Hoe komen die nu weer terug? We doen ze volgend jaar in de schoen! O ja, natuurlijk.

Kinderen… Ze laten je op een andere manier naar de wereld kijken. Met een blik die je soms zelf vergeten bent. Het blijft een verrassing, iedere keer weer.  Je kan ze meenemen, bij hun hand, met hun gedachten. Via planet Earth, naar het ontstaan van de aarde. Was God er toen al, pap? Ja geef daar maar eens antwoord op. Misschien wel, misschien niet. Als je later meer weet, kan je het zelf beantwoorden.

Morgenvroeg, staan we weer op. De één moet naar een verjaardag, de ander is de volgende dag jarig. Weer cadeaus van papa en mama, opa en oma’s, tantes en ooms. Het moet zo zijn het hoort erbij. Je wordt zeven!!! Je voelt je groot, je lijkt soms te begrijpen waar het echt om gaat. Ik zie het in je ogen. Ik hoop dat je dat vasthoud, dat ik daar voor kan zorgen.

Ik ben blij dat ze er zijn, alle drie. Samen willen we ze beschermen voor het leed in de wereld, maar weten tegelijktijd dat het niet beschermen soms de beste bescherming is. Dat is lastig, dat doet soms pijn. Maar we zijn ook blij dat we door hun ogen ons zelf kunnen zien zoals we zijn, naakt en direct. Birte, ga je slapen? Dag schat, tot morgen, slaap lekker. Hé Senne, ben je blij? Morgen een feest! Niet vergeten een cadeau te kopen. Hé Lena, grote dame, je wordt al zeven. Oh wist je dat al? Natuurlijk, wat weet je niet, eigenlijk…..

Ik ben blij, dat ik dit kan ervaren, ik voel me rijk, maar soms onthand. Ze zijn een inspiratie en een reden om me druk te maken om de dingen die gebeuren. En dan is dit nog maar Sinterklaas, straks is het Kerstmis. Denk dat ik dan maar géén blogje schrijf.

Geef een reactie

