Van nature betrokken – our planet – kerstpakket

kerstpakketHeb jij er ook één gehad? Zo’n doos met inhoud? De kinderen worden er al niet meer enthousiast van. Ik moet zeggen, na het zeulen in de bus, op het station, achter op de fiets het huis in, was ik toch even benieuwd wat ik had binnen gehengeld dit jaar. Het zag er verantwoord uit. Maar was het dat ook?

Sommige zaken waren denk ik aantoonbaar verantwoord: Een pluche beest van “Kidsrights” en een karton “earth water” van de UNHCR. Maar wat moest ik aan met de roomboterwafels, thee, hot choco en theemints van “Van nature betrokken”. Het leek me wel een leuke slogan voor de gemeente raadsverkiezingen. “GroenLinks: van nature betrokken” of “GroenLinks: natuurlijk betrokken”. Maar was het product ook verantwoord? Op internetkerstpakket2 kwam ik niet verder. Wel referenties naar website van kerstpakket leveranciers, maar niet naar de oorsprong van de producten, ook niet op de doos overigens. Hetzelfde gold voor de wijn en de bonbons van “our planet”. Een prachtig logo waarop de aarde werd afgebeeld, zeer verantwoord afgebeeld. Het lijkt een goed idee om deze bonbons op te eten. Of ik er ook iets of iemand mee help wordt me nergens duidelijk.

Moet ik dit nu ook gaan wantrouwen? Wie helpt me uit de droom. Ik wil genieten, me te goed doen aan al dat lekkers, ik wil het doen met de gedachte dat het extra helpt of met de gedachte dat het helemaal géén donder kan schelen. Maar nu overheerst twijfel. Ik weet het wel, dat maakt duidelijk dat ik besta, maar geeft me geen antwoorden.

Geef een reactie

