Waar is Laura?

Update 20-12-2009: Deze blog is geschreven op 15 september 2009. Vandaag wordt bekend dat Laura daadwerkelijk is verdwenen en vermist is, met een briefje zover ik begrijp uit het bericht in NRC Handelsblad.

Na terugkomst van mijn vakantie was heel Nederland in rep en roer. Dagelijks werden wij blij gemaakt, met nieuwe berichten en iedereen had er een opinie over. Nu is het alweer een paar dagen stil. En ik moet zeggen ik mis haar een beetje. Die 13 jarige zeezeilster die de wereld rond wil zeilen: Laura Dekker.

Laura Dekker

Laura Dekker

Het laatste bericht dateert alweer van vijf dagen geleden in het AD. Zou ze stiekem dan toch vertrokken zijn? ’s nachts het huis uitgeslopen, haar vader laten slapen. Voorzichtig de touwen van de boot losgemaakt. De zeilen gehezen en daar ging ze, het ruime sop kiezend. Ik denk dat ze dan nu in de buurt van Spanje kan zijn.

Jan Smit zingt over Laura. Het is een heel andere Laura. De inhoud van het past helemaal niet bij het verhaal van de zeezeilster. Toch associeer je de één met de ander.

Zo werd Laura een fenomeen. Publiciteits stunt, Publiek bezit, ouderlijke macht, overheidsingrijpen, het kwam allemaal aan de orde. Tegen die achtergrond werden een paar fundamentele discussies gevoerd. Hoe ver gaat overheidsbemoeienis? Hoe verloopt de mentale ontwikkeling van mensen? Slaan overheidsintanties door vanuit de angst achteraf aangesproken te worden (zie bijv ook weeralarm)?

En Laura? Niemand kent haar eigenlijk, ze is een symbool geworden. Voor de een een symbool van kracht en doorzettingsvermogen, voor de ander een symbool van domheid en naieviteit. Extremen kunnen ver uit elkaar liggen.

Zelf hoop ik dat ik mijn eigen dochters iets van de gedrevenheid van Laura kan meegeven. Dat ze ooit met alles wat ze in zich hebben gaan voor een groots doel. Als dat op 13 jarige leeftijd is, het zij zo. Het mag ook wel wat later.

Geef een reactie

