Krakers uit Zetten!

Na anderhalf jaar is het zover. Krakers zijn uit het pand aan de dorpstraat in Zetten gehaald. Op dezelfde dag als het politieke debat in de Wanmolen aldaar plaatsvond. Toeval? Misschien wel misschien niet. Wat moeten de politiek hier nu van leren? Eerst wat meer informatie.

Het was daar een echt een crimineel zooitje. Om de Gelderlander te citeren: Het gaat om twee meisjes van 16 en 17 en een 18-jarige jongen, allen uit Zetten; een 14-jarige jongen, een 22-jarige man en een 23-jarige vrouw en een 48-jarige man, allen uit Herveld en een 16-jarige jongen uit Hemmen.

Deze mensen zijn aangehouden op verdenking van handel in verdovende middelen. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten. Sluit de politie meer aanhoudingen ooit uit?

Nog zo’n zin: In het pand werd wiet aangetroffen. Dit wil natuurlijk nog helemaal niet zeggen dat er strafbare feiten zijn gepleegd. Iedereen mag zelf drie wietplanten hebben als je met zijn vieren bent zijn dat er dus 12. Verder mag je een bepaalde hoeveelheid wiet in je bezit hebben voor eigen gebruik, zonder dat dat strafbaar is.

Bij een bezoek dat ik een half jaar geleden aan het pand bracht, bleek dat het huis bewoond werd door jongeren, een tikkeltje alternatief, heel goed aanspreekbaar en begaan met de omgeving. Een verhaal heeft altijd twee kanten. Aan de achterkant van het pand heeft de ontwikkelaar vervuilde grond afgegraven wat een plas van 20 bij 10 tot gevolg heeft gehad. Wat daar in ronddrijft ziet er niet best uit.

Voor de buurt was het kraakpand natuurlijk een doorn in het oog. Een  is een smet op de buurt en dan soms was er sprak van lawaai overlast. Maar de huidige situatie na de ontruiming zal voor veel bewoners ook niet de ideale situatie zijn.

Het lijkt er veel op dat het vermeende druggebruik een gezochte aanleiding is geweest om het pand te ontruimen. Ik kan dat natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Dat moet blijken uit het nader onderzoek. Verwacht dat het merendeel van de aangehouden personen diezelfde avond alweer vrolijk rondliep en verder géén gevolgen zal ondervinden.

Inmiddels is duidelijk dat in Zetten meerdere bewoonbare panden al langer leeg staan. Tijd voor actie. Van de eigenaren, van de gemeente en van de inwoners van Zetten. Anders is het wachten op de volgende kraakactie.

8 Reacties to “Krakers uit Zetten!”

  1. Rolf Latour Says:

    Beste Mickel Langeveld,

    De overlast voor direct omwonenden is voldoende reden om in te grijpen. Het was bovendien een publiek geheim dat er werd gedeald. Tijd dus om in actie te komen. Daarnaast dinet er wel binnen afzienbare tijd een goede invulling te komen voor deze locatie.

    Woningtekorten moeten kordaat worden aangepakt. Maar niet door burgers die overlast veroorzaken en voor eigen rechter spelen. Hoe vriendelijk sommige krakers ook waren, die ik daar sprak.

    Rolf Latour, Zetten

  2. Krakers uit Zetten! « Kieswijzer-Overbetuwe Says:

    […] vrouw en een 48-jarige man, allen uit Herveld en een 16-jarige jongen uit Hemmen. Lees hier verder: Knokken voor wat Kwetsbaar is (weblog Mickel Langeveld) Share and […]

  3. Gera Says:

    Jammer dat er zoveel onverdraagzaamheid heerst en zaken zo uit zijn verband getrokken worden.
    Dat er gedeald werd in het kraakpand weten we allemaal en door wie ook.
    Toch vraag ik me af of dit kraakpand het daadwerkelijke probleem is geweest. Als ik het nieuws zie bij tv Gelderland, nogal van tendentieus overigens, en de personen die daarbij aan het woord komen zegt mij dat genoeg. Het getuigt m.i. van braafheid en onverdraagzaamheid.
    Maar let wel iedereen heeft hierin zijn/haar verantwoordelijkheid. Het kwam de lokale gezagsdragers wel erg goed uit dat er zich daar een aantal figuren vertoonden die elders al eens onrust hadden veroorzaakt. Dat bedoel ik, laten we de zaken gescheiden houden. En was het pand niet een gelezen locatie voor jongeren die daar zich op konden houden voor een samenkomst, muziek en het roken van en jointje….immers dat is nog steeds niet strafbaar….afgezien van het feit dat er meer soorten drugs in omloop waren en dat niet aan jongeren verkocht moet worden….laat de gemeente ook maar eens de verantwoordelijkheid nemen en met de jongeren om de tafel gaan zitten en luisteren waar daadwerkelijk behoefte aan heerst.
    Een jongerenwerker is aangesteld….ik hoor jongeren in de omgeving er nooit over, wat doet die man? Zit die alleen achter zijn bureau?
    Jongeren willen niets voorgeschreven krijgen…ze weten zelf goed wat ze willen, ook al zijn ze veertien, dat zie je maar weer. Een pand waar ze zelf mee aan de slag kunnen, kunnen doen en laten wat ze willen. Gevaar dreigt altijd en uitschot is er ook altijd, maar daarbij moet jongeren ook eens het vertrouwen gegeven worden….dat is wat er ontbreekt in onze samenleving, zeker ten opzichte van jongeren.
    Ten aanzien van dit kraakpand spijt het mij dat het er niet meer is, ik had er geen last van en wat is last eigenlijk? Creëren we dat niet zelf…brave burgers?
    Ik hoop dat ook die mensen die niet in ons gareel passen, strafbaar zijn, nogal wat op hun kerfstok hebben, bekeken worden vanuit angst, als uitschot betiteld worden, dealen en er vreemd uitzien en anders doen dan wij, een bedreiging zijn, hoe dan ook in een kraakpand wonen eens een plaatsje krijgen ook in uw hart, ook al is het tuig. Groeten is ook het minste wat je bij die mensen kunt doen.

    Gera

  4. buurtbewoner Says:

    Beste Mickel,Gera
    Dat jij je door de vriendelijke ontvangst zand in de ogen hebt laten strooien, zij je vergeven. Het feit dat daar er drugs gedeald werden was binnen de Zettense jeugd en instellingen genoegzaam bekend. Jeugdigen reden af en aan. Het gegeven dat de familie van Schaik de intrek had genomen deed voor de rust in de buurt al het ergste vrezen en heeft de overlast in de tijd alleen maar doen toenemen. Vervuiling van woon en leefomgeving, lawaai dag en nacht vanuit en rondom het pand waren gewoon geworden. Wanneer je de moeite zou nemen de ambtenaren die betrokken zijn geweest bij de ontruiming te vragen naar hun mening omtrent de situatie in het pand dan zou je misschien van mening veranderen.
    Het pand is nooit ontworpen om te fungeren als jeugdhonk waar het gaat om geluidsisolatie aan en afvoer van publiek, brandveiligheid etc.

    Ik deel jouw visie net zoals die van Gera dat er een plaats voor jongeren moet zijn en komen. Maar dan wel op een plaats waar zij vrijuit kunnen “spelen”. Het ging hier misschien niet om alle jongeren in het pand, maar er was er in ieder geval 1 bij, vanaf het begin, die aardig wist bij te verdienen door veelal ook minderjarigen van drugs te voorzien.
    De “ik had er geen last van” opmerking van Gera tekent precies het probleem. Nooit is er door GBO naar de buurt actie ondernomen om uit te vinden waar de last nu uit bestond.Wanneer eenzelfde situatie zich naast haar huis zou afspelen met alle overlast van dien zou de verdraagzaamheid snel anders zijn. Wanneer ik daar zonder de ervaring die ik nu heb langs zou rijden zou ik ook denken “ik heb er geen last van” ! Echter nu wij na 1,5 jaar verlost zijn van het kraakpand en we nu weer gewoon s’nachts kunnen doorslapen merk ik pas hoe verdraagzaam wij zijn geweest.
    Angst voor het onbekende hield ons niet uit de slaap dat was het geschreeuw op straat, keiharde muziek, stank van brandende oliedrums, af en aanrijdende klanten bij voorkeur met grote sportuitlaten en bijpassende boomboxen in de auto.
    Het is dus leuk dat je je nu over de rug van de “brave” burgers profileert als politica voor de jeugd maar doe dat niet door mensen die 1,5 jaar echte overlast hebben gehad op deze wijze te schofferen

  5. Gera Says:

    Ik heb geen zin in persoonlijke strijd, maar wil hier toch voor de enige (lees laatste) keer op reageren.

    Ik woon om de hoek en ik heb dit echt niet als overlast ervaren en weet ook echt niet of ik dat lawaai zo vaak gehoord heb….? Maar misschien kan dat aan mij liggen, ik woon immers om de hoek.

    Vervelend voor iemand die deze overlast als dusdanig heeft ervaren, het is niet leuk als je in je woongenot wordt aangetast. Maar was er dan niet te praten over die geluidsoverlast?

    Een familie die het ergste doet vrezen en houd angst voor het (on)bekende niet uit de slaap? Ik begrijp dit niet, zo als ik dat lees.. een tegenstrijdigheid.
    We kennen die familie allemaal, de meesten zijn bang voor die mensen, mogelijk u ook, maar ik zeg ook ….het kwam de lokale gezagsdragers erg goed uit dat deze familie neerzeeg in dit pand…en ik zeg niet dat er speed aan kinderen verkocht moet worden en ze mensen ’s nachts uit hun slaap moeten houden.
    Ik heb het over verdraagzaamheid, groeten en praten…immers, het zijn ook mensen.

    Politica voor de jeugd? Was niet mijn bedoeling, maar wat ik wel merk, en dan heb ik het over onverdraagzaamheid, dat jongeren nergens meer mogen ‘spelen’. Overal ‘schijnen’ ze overlast te veroorzaken en dat vind ik vreselijk. Er hoeven nog maar drie bij elkaar over straat te lopen en ze worden als overlast gezien en in de winkels raakt men al in paniek als er twee binnenkomen. Zelfs op het Lantermansveld mogen ze niet meer op een bankje hangen of zelfs sporten op het daarvoor speciaal uitgeruste plaatsje of er klaagt al iemand.

    Ze moeten ergens zijn/spelen en uiteraard deed het pand niet aan de eisen van deze tijd, maar leegstand is m.i. een even zo’n grote criminaliteit en langer dan 10 jaar, sorry hoor, fijn voor de burenrust, maar dit kan echt niet meer in deze tijd. Het pand is overigens ook niet ontworpen om meer dan tien jaar leeg te staan en het verbaasd me ook dat het zo lang heeft geduurd eer het gekraakt werd en ik blijf er bij dat alle leegstand moet worden aangepakt! Gek dat men daar niet over klaagt, ik vond het toen ook een puinhoop. En wie kraken er nog anders dan jongeren?

    Rotzooi, dat zagen wij ook, maar tegelijkertijd vraag ik me af of al het afval in de straten van Zetten wel mag. Ik hoor daar nooit iemand over.
    Als mijn buurman er in zijn tuin een zooitje van maakt bemoei ik me daar ook niet mee, laat staan of hij een zooi in zijn huis heeft.
    Het is inherent aan kraakpanden, maar idd vervelend voor de buren, als die daar niet mee uit de voeten kunnen. Ik heb niet zo’n behoefte anderen te vragen wat zij van zoiets vinden, ik kan mij daar zelf goed een mening over vormen, daar heb ik anderen niet voor nodig.
    Blijkbaar is men niet bekend is met kraakpanden in de grote steden, waar de daken nog al eens als publieke toiletten worden gebruikt. Valt het hier toch weer mee…
    En de aanloop van jongeren/mensen is die zoveel anders dan bij een andere winkel, of is dat omdat het om drugs gaat? Ik zie het verschil niet.

    Wat mij tegen de borst stuit is de tendentieuse berichtgeving op TV Gelderland en zaken in mijn optiek met elkaar verward werden.
    Jongeren (heel veel in het dorp waar weinig of niets voor is),
    harddrugs (niet aan kinderen verkopen…maar wie weet wat doet mijn buurman…enne doet de Gemeente aan koffieshop regulering in de Overbetuwe? Wel zondagsopening-geen koffieshop) en
    de familie van Schaik (ook mensen die je kunt groeten en die ik ook liever niet als buur wil).

    Het veroorzaakt overlast en moet aangepakt worden, ik weet er nog wel een paar.
    Dat is wat ik bedoel, we hebben allemaal te klagen en is het niet over een TBS kliniek, over een kraakpand, de parkeerders van de scholen bij mij in de voortuin of op de oprit, de plastic container in het dorp, de Afrikaanse dame bij de Aldi, de jongeren op het stoepje bij Kruidvat op de stoep, de jongeren van de OGH, de Albert Heijn XXL met z’n zondagsopening, dan is het wel omdat we niet voor goed fatsoen meer op de fiets door het dorp kunnen rijden, zonder van de sokken worden gereden.

    Als iemand niet kan slapen omdat er plotseling na jaaaaaren (meer dan 10?)leegstand en rust, er buren komen die ’s nachts geluidsoverlast veroorzaken, vind ik dat echt vervelend voor hen. Het spijt me. Maar dat is toch geen reden om bij TV Gelderland de hele berichtgeving uit zijn verband te rukken?

    Doet ook niets af aan het feit dat een Hema, AH XXL en allerhande ‘grote stad’ fenomenen, ook dit soort zaken, als kraken, hun intrede zullen doen en daarmee iets creëren wat zeker overlast zal veroorzaken. Ga maar eens een tijd in ‘de grote stad’
    wonen. Het vereist verdraagzaamheid, hoe dan ook en daar kun je m.i. niet meer omheen, gaat samen met het megalomane denken wat hier in Zetten z’n intrede heeft gedaan. Dat heeft naast goede omzet in de winkels ook andere consequenties.

    Het heeft ons allemaal weer eens met de neus op de feiten gedrukt en ik blijf herhalen dat met praten en groeten nooit iemand slechter is geworden.

    Vervelend voor de direct omwonenden die zoveel overlast hebben ervaren. Zoals ik al zei..ik woon om de hoek en heb die overlast niet als zodanig ervaren.
    Het spijt me voor hen, maar niemand wil outlaws naast de deur…daarover heb ik het…en de onverdraagzaamheid, hoe dan ook, met ook die mensen
    moeten we het doen in dit dorp, Zetten.
    Met zijn allen moeten we hier wonen kom dan maar eens met een oplossing.
    Het is niet mijn bedoeling geweest om mensen te schofferen, dat is waarschijnlijk dezelfde emotionele reactie die ook de bewoners van de kraakpanden hebben opgeroepen met hun lawaai overlast. Ik kan me voorstellen dat mijn reactie als schoffering wordt gezien als je anderhalf jaar lang ’s nachts uit je slaap gehouden wordt.

    Ik was goed op de hoogte wat er zich daar afspeelde en ik hoef me niet te profileren over de rug van brave burgers, die heb ik daar niet voor nodig, dat kan ik zonder hen ook. Ik vind het in en in triest dat er mensen zijn die dit nodig hebben en dat onze maatschappij hen dit biedt en niet de verantwoording voor wil nemen.
    En dat andere daar zich door geschoffeerd voelen ook, het spijt me, echt.

    gera

  6. peter Maassen Says:

    Hallo Mickel, Willemien.

    Omdat ik vanuit mijn positie als buurman / winkel terughoudend ben in mijn reacties is dit toch wel een moment om even te reageren. De overlast het laatste jaar zeer groot geweest, heel vaak nachtelijke onrust, vooral door snoeiharde muziek op onmogelijke tijdstippen. Geschreeuw en ruzie onder het slaapkamerraam was schering en inslag.
    Ik weet dat jullie nogal badinerend deden over de protesten uit de buurt aangaande de overlast uit het kraakpand.
    Inmiddels is de sloop in gang gezet en heb ik kokhalzende schoonmakers gezien die de onbeschrijfelijke bende aan het opruimen zijn. De kelder is volgestort met huisvuil de ratten en muizen uitwerpselen liggen overal. Gister zijn Gemeente(!) ambtenaren de hele dag bezig geweest de eerste 18 kuub of meer vuil te verwijderen. Misschien zou een bezoekje je idealistische visie op kraken wat kunnen bijstellen. Kraken kost de gemeenschap heel veel geld en de overlast die daar mee gepaard gaat is volstrekt onacceptabel.

  7. moos Says:

    onzin!!!
    de krakers (vrienden van me) hebben niks verkeerds gedaan..,
    okè de 48 jarige man.., dat is een ander verhaal het pand was in 2e verdeeld..,
    en de ”Jongeren” was niks miss mee waarom doen jullie echt zo dramatisch???
    wij zijn ook maar mensen!!
    en als jullie kraaken tegen willen zijn..,
    hou dan ook geen pand meer dan een jaar leeg?!?!
    het is immers jullie eigen schuld..,
    en buurt bewoners??
    overal zitten krakers!!
    dus laat dan ook geen pand leeg staan..,
    dan kan je het wel verwachten..,
    mijn ervaring met krakers is goed..,
    jullie eerst indruk verpest al een hoop..,
    als je niet eerst even verder gaat kijken dan adt je neus lang is…..
    dan kan je ook geen oordeel geven jullie hadden ook even op de koffie kunnen gaan bewijzen van spreken en even kunnen kijken hoe of wat..,
    door jullie eerste indruk en jullie vooroordelen…
    maken jullie een hoop kapot..,
    maar let op er komt een dag en dan denken jullie bij je zelf.., van hè die moos heeft opzicht nog wel ergens gelijk..,
    niet alle krakers zijn junkie’s zekker niet alle..,
    dus ga eerst even kijken wat vorn mensen het zijn en dan pas gaan zitte zeiken van oh nee onze ”nette” buurt gaat er aan!!!..,
    f**k off!!!!

    mvg kraker moos..,

  8. Dealer Says:

    Overlast is er overal afghanen die hier komen wonen en ruzie maken bijvoorbeeld wees blij dat de mensen niet op straat hingen want dat was ook weer niet goed geweest respect voor de 46 jarige man door hem had ik goede wiet en geen coffeeshop wiet met chemise stoffen erin


Geef een reactie

