Geo-informatie, kaarten en politiek handwerk

Voor mijn werk heb ik nogal eens te maken met publiekrechtelijke beperkingen. Deze worden bij het Kadaster geregistreerd in het kader van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (WKPB). Specifieke besluiten van gemeenten, provincies of de rijksoverheid worden zo kenbaar gemaakt aan het publiek, inwoners van Nederland. Geldende publiekrechtelijke beperkingen kunnen een invloed hebben op de waarde van een huis en worden door de notaris in de verkoopakte vermeld. Het gaat dan bijvoorbeeld om een monumentenstatus, een voorkeursrecht gemeenten, of een bodemverontreiniging. En over die laatste wil ik het hebben.

Maandag was ik bezig met voorbereiden van een discussie rondom de WKPB. Zocht informatie op internet, maar realiseerde me dat ik ook als raadslid bij de gemeente Overbetuwe recent kennis had genomen van een bodemverontreiniging. Het college had de raad tijdens een bijeenkomst op de hoogte gesteld van bodemvervuiling in het gebied Elst Centraal, op de plek waar een nieuw gemeentehuis moet verrijzen, maar wijdde verder niet uit over de aard van de verontreiniging. We hadden op dat moment een voorlichting over een aanpassing van de Grond exploitatie van Elst Centraal, waar enkele miljoenen euro’s mee gemoeid waren. Ons hoofd zat dus bij andere zaken op dat moment. Zo gaat dat.

Nu in de relatieve rust met de vakantie in het vooruitzicht, herinnerde ik me het voorval en besloot eens te kijken of mijn kennis me zou helpen bij het achterhalen van de situatie. Ik besloot te beginnen op http://www.bodemloket.nl een site die ik eerder bezocht. Daar zijn alle (historische) bodemverontreinigingen te vinden waar door provincies en gemeenten besluiten over zijn genomen. Een bodemverontreiniging moet gemeld worden bij de provincie die er een besluit over zal nemen.

 

bodemloket.nl

Hoewel de website een goede indicatie geeft waar iets aan de hand kan zijn, vond ik niet dat wat ik zocht: een recent geregistreerde vervuiling. Ik besloot dichter bij de bron te gaan zoeken: de provincie Gelderland. Op http://www.gelderland.nl kwam ik via “Kaarten en Cijfers” > “Kaarten thematisch” > thema “milieu, klimaat en water”, bij “bodemverontreiniging” uit en ging wederom op zoek naar het betreffende gebied.

gelderland.nl

Eén van de blauwe punten op de kaart leverde resultaat op: GE173400451 Ernstig, spoedeisend, sanering voor 2015. Ik leek beet te hebben. Maar hoe verder. Er was géén ingang naar documenten en ook de aard van de bodemverontreiniging werd niet verteld.

detail gelderland.nl

Dan maar naar het nummer zoeken in Google. Het nummer leverde in Google een uniek resultaat op 🙂 :
google resultaat

En die leidde weer naar een ander deel van de Gelderse provinciale website: de bekendmakingen. (later bleek dat als ik direct via bekendmakingen had gezocht naar deze informatie, ik deze gegevens niet zou hebben gevonden omdat ze reeds afgesloten waren. Via google echter nog wel vindbaar.) :

bekendmakingen provincie

Nog steeds geen aard maar wel een telefoonnummer! Om een lang verhaal korter te maken: De medewerker die ik aan de telefoon kreeg gaf aan dat in de loop van volgende week een definitiever besluit zou worden genomen, maar dat ze me de documenten bij deze bekendmaking wel kon opsturen. Woensdag ontving ik de informatielink in een mail van de provincie Gelderland, waarmee ik de bewuste 5 documenten kon downloaden. Je opent de documenten en komt erachter dat het asbest betreft. Er wordt geadviseerd een saneringsplan op te stellen voor een gebied van 3,5 ha. Saillant detail: Na de zomer zou op die locatie eerst gestart worden met het bouwen van een parkeergarage en later in het jaar wil B&W een start maken met een nieuw gemeentehuis. “Wat doe ik nu” is de vraag die je jezelf stelt al je je realiseert welke impact de informatie kan hebben.

Het eigenlijke politieke proces begint met vragen die je jezelf stelt. Waarom zijn we niet op de hoogte gesteld? Is de situatie gevaarlijk? Wat zijn de gevolgen voor het project? Hoe ga ik het aanpakken? Ik kan eerst informeren bij de wethouder, die zal vast aangeven dat het allemaal zo’n vaart niet loopt, dat de gemeente alles in de hand heeft en ik géén onrust moet zaaien. Tegelijkertijd heeft die wethouder het sinds begin mei nagelaten mij te informeren en aan te geven hoe de gemeente de situatie gaat aanpakken. Ook kan ik de documenten (al dan niet anoniem doorspelen) naar de pers en hen de verantwoordelijkheid laten nemen om de kastanjes uit het vuur te halen. Op woensdagavond fiets ik nog naar het terrein en zie dat het vrij toegankelijk is voor een ieder die kwade of minder kwade bedoelingen heeft.

Ik besluit beide eerdere opties niet te volgen, maar schriftelijke vragen op te stellen (te vinden bij S 154), die in te dienen bij het college en tegelijkertijd een perscontact op de hoogte te brengen van de vragen die GroenLinks aan het college heeft gesteld. In de loop van donderdag gebeurt dat. Ik heb dan al contact gehad met mijn fractiegenoot en een collega van een andere fractie om te verifiëren dat ik niet iets gemist heb en we toch op de hoogte zijn van betreffende informatie. Het perscontact bel ik na om te zien of de mail is aangekomen en ik neem ook nog contact op met het bestuurssecretariaat van het college om de vragen daar ook direct af te leveren. In de vakantieperiode weet ik niet of de normale weg via de griffie snel genoeg werkt en ik wil dat het college op de hoogte is, voor het geval dat de pers gaat bellen. Ik bel ook nog ergens naar een contact van de fractie die veel kennis heeft van saneringen van verontreinigingen om meer inzicht te krijgen in de materie.

Vrijdagochtend opent de krant met “Asbest gevonden bij Elst-Centraal” Over vragen van GroenLinks wordt (nog) niet gerept. Stuur de vragen door naar de regionale omroep, die me nog belt met een vraag en de informatie overneemt op haar website.  In de loop van vrijdagochtend belt een inwoner van de flat tegenover het terrein me op en geeft aan dat in de vakantieperiode de kans dat kinderen het terrein op gaan reeel is. Hij krijgt bij de gemeente vooralsnog weinig begrip. Als ik ’s avonds met de trein aankom op station Elst, zie ik dat de situatie sinds woensdagavond nog niet veranderd is. Nog steeds kan ik het terrein oplopen en kan begrijpen hoe de inwoner die me belde zich voelde. Thuis werk ik de GroenLinks site bij en schrijf deze blog. Morgen nog maar eens een kijkje gaan nemen. Ook staat op het programma om samen met mijn dochters een kastje dat we tweedehands hebben gekocht wit te schilderen. Ik kijk er naar uit.



 

 

Eén reactie to “Geo-informatie, kaarten en politiek handwerk”

  1. Vreemde dilemma’s: spooruitbreiding versus P&R garage. | Knokken voor wat kwetsbaar is | Kritische politiek in Overbetuwe Says:

    […] een interessant document dat op een aantal punten hout snijdt. Gebaseerd op informatie die ik ook in een eerder blog beschreef. Martens is een bedrijf in de categorie 4.2 maar in zijn aard eigenlijk zwaarder, dat vaak benoemd […]


Geef een reactie

