Hek van de dam in Heteren

Het nieuwe college is er in geslaagd om er voor te zorgen dat ik de noodzaak voel om op te staan. Waarvoor dank. Deze blogpost (de eerste in een half jaar) is daar het gevolg van. Als het aan mij ligt volgen er meer. (En het ligt natuurlijk aan mij.)

Voorkant schoolHet college van Overbetuwe heeft zich het plan in het hoofd gehaald om het hek rondom de brede school in Heteren te verhogen van 1.20 naar 1.80 meter. Kinderen bevinden zich na schooltijd illegaal op het plein en zorgen daar voor geluidsoverlast. Omwonenden kunnen daar niet tegen en gaan er “psychisch aan kapot” en “er aan onderdoor”, aldus Wethouder Jan van Baal.

school van bovenHet bewuste plein was voordat het een schoolplein werd zo’n vijf jaar geleden, nog een openbaar toegankelijk grasveld. Nu maken de geterroriseerde buurtbewoners foto’s van kinderen die illegaal op het schoolplein spelen met daarbij het dreigement dat ze naar de politie zullen gaan. Kan het nog gekker?

Nu ligt er op die plek een fantastische speeltuin, met voetbalveldjes, tafeltennistafel, zitbanken en klimbomen, maar mag daar alleen in de schoolpauzes gebruik van worden gemaakt. Ook vanuit een rendementsperspectief een onbevredigende situatie. fantastische speeltoestellen 2Gelukkig zijn ook buiten het schoolplein speeltoestellen te vinden. Of die géén geluidsoverlast veroorzaken is tot op heden onduidelijk. Misschien is weghalen een optie, wethouder van Baal? En het hek? Misschien kan met schrikkeldraad een goedkoop alternatief worden gevonden voor een duur 1.80 hoog hek.

Vanmiddag was ik er nog en sprak met een vijftal kinderen en een buurtbewoner. Allemaal kenden ze de bewuste buurtbewoner, maar dat ze zich daar weinig van aantrokken bleek wel dat ik met FullSizeRender_6een groepje van drie jongeren sprak nadat ze vliegensvlug het hek over waren geklommen. Hun ouders vinden het prima, de openbare school ook gaven ze aan. En een hek van 1.80? “Daar kun je ook overheen hoor”.

GroenLinks probeerde in de afgelopen gemeenteraad uitstel en nieuw overleg te organiseren. De fracties van D66 en CDA (en daarmee een meerderheid in de raad), zagen dat niet zitten, dus trokken we de motie in. Als het aan mij ligt Verboden toegangverdwijnen de bordjes “verboden toegang”, gaan de sloten van de poortjes en wordt het terrein opengesteld aan de jeugd. De vijf jongens die ik vanavond tegenkwam zouden er blij van worden.

Update 2 januari:

Inmiddels is Koert de Langen, een betrokken buurtbewoner, een petitie gestart en roept op tot indienen van een bezwaarschrift. De petitie is hier te vinden: http://petities.nl/petitie/honderden-kinderen-in-heteren-verdwijnen-binnenkort-achter-hoog-hekwerk/ Gelukkig blijft het niet bij het lezen van deze blog alleen.

Resterende foto’s van de omgeving:

voetbalveldjes op schoolplein  spelen buiten de school 1 Hek van 1,20  fantastische speeltoestellen

20 Reacties to “Hek van de dam in Heteren”

  1. Rob Alberts Says:

    Ik herinner mijn eerste school.
    Buurtbewoners genoten na schooltijd van de schooltuin.
    In de weekenden en schoolvakanties leerden de kleintjes er fietsen.

    Nu staat daar een groot hek om vandalisme tegen te gaan.
    De school heeft een slechte naam in de buurt gekregen en het leerling aantal loopt gestaag terug.

    Wanneer een school er niet meer voor de kinderen is, is de school gedoemd om te verdwijnen.

    Bezorgde groet,

  2. Nathalie Says:

    Ik ben het helemaal met je eens Mickel. Kinderen spelen tegenwoordig al veel te weinig buiten. Het schoolplein heeft erg veel te bieden voor de kinderen uit de omgeving. Het is zo zonde als het na schooltijd niet gebruikt kan worden. Een schoolplein met spelende kinderen is toch veel leuker dan een leeg en doods speelplein met een gevangenishek erom heen. Denk dat het voor de brede school ook niet bevordelijk is, het zou zelf een afname van het aantal leerlingen kunnen betekenen. Het is onbegrijpelijk dat slecht 3 adressen aan de Smitsakker dit voor elkaar hebben gekregen er zit naar mijn idee een luchtje aan. Zelf woon ik in de Tuin v.d. Burgemeester en vind dat een dergelijk hek een verstoring van mijn straatbeeld geeft. Ik vrees dat ik daar dan psychisch aan onderdoor ga 😉
    Ik hoop echt dat iedereen in Heteren die hierop tegen is in opstand komt en we de komst van dit achterlijke hek kunnen tegenhouden.
    Bezorgde groet,
    Nathalie

  3. Mickel Langeveld Says:

    Dank je voor je instemmende reactie. Ik begrijp dat het dossier al sinds 2012 speelt. Onze inzet was om het in de raad te laten kantelen. Dat is mislukt. Mocht je in actie willen komen, dan bied ik bij deze mijn hulp aan als dat waardevol wordt gevonden.

  4. vink Says:

    BUURTBEWONER ik vind dat na school tijd kinderen WEL onder beleidt daar mogen spelen,maar er wordt steeds meer rottigheid uitgehaald,klimmen maar op het dak,bomen worden vernield ,en het zijn altijd het zelfde,omdat ouders maar werken,en de kids zie maar wat je doet,dus mooi hoge hekken.ZE MOGEN ZEKER THUIS NIKS.als je er wat van zegt krijg je een grote mond.meer controle houden OOK HET WEEKEND.

  5. Ferry Says:

    Ik denk dat men na moet gaan of het lagerschooljeugd betreft of scooterjeugd van 16-18 jaar, vergis u niet, die overlast is van een andere orde. Tuurlijk vinden ouders het best dat ze daar rondhangen, liever geen overlast thuis, dus dat is geen argument, voor jeugd van 16 tot 18 jaar is geen moer te doen in Heteren, verveling slaat dan wel toe.

  6. S.Y Says:

    Leuk,in de pauze buiten spelen achter een hek van 1.80! TRIEST!
    Na schooltijd over het hek heen klimmem en maar hopen dat onze kinderen niet van 1.80 naar beneden vallen! Laten ze maar wat doen aan de verkeersveiligheid rondom school ipv er een gevangenis er van te maken

  7. annet Says:

    kinderen kunnen een enorme hoeveelheid decibellen produceren als ze spelen en gillen ik kan me voorstellen dat het geen pretje is ,maar aan de andere kant laat ze lekker spelen misschien kan er iets meer toezicht op gehouden worden

  8. Mickel Langeveld Says:

    @Annet Bedankt voor je reactie. Kinderen kunnen inderdaad aardig wat geluid produceren, ik heb er zelf drie. Sinds 1 januari 2010 maken kindergeluiden gelukkig géén deel meer uit van de normen voor geluidsoverlast. Dat is lastig als je in de buurt van een school woont, zeker als je daar niet zelf voor gekozen hebt, omdat de school nadien is gerealiseerd. Ook na schooltijd is zo’n plek een verzamelplek voor de jeugd.

    Dat er een groep mensen is die dit onderwerp na aan het hart ligt is duidelijk. Vandaag plots 250 bezoekers op deze pagina, tot nu toe, twee weken geleden was dat minder. Via welke facebook post jullie dit vinden weet ik nog even niet…

  9. Nathalie Says:

    Ik ben zo vrij geweest om dit blog met het artikel Hek van de dam in Heteren op Facebook te plaatsen en heb mensen gevraagd dit te delen.

  10. Koert de Langen, bezorgde buurtbewoner Says:

    Een verhaal naar mijn hart! Als buurtbewoner maak ik mij buitengewoon veel zorgen om de speelgelegenheid voor onze kinderen, aan de Oostzijde van de Flessenstraat in Heteren: ooit lag er een prachtig trapveld. Toen er een woonwijk kwam heeft de gemeente en ruim opgezette speelgelegenheid in het plan opgenomen. Met de komst van de Bredeschool werd het een klein lapje speeltuin, met de deal dat er door buurtkinderen ook op het schoolplein gespeeld mocht worden en nu?!? Spelen buiten het hek, maar dat lost het probleem niet op!!! Mind you: overlast door spelende kinderen (in de leeftijd van 6-12 jaar!) Het moet niet gekker worden: @Gemeente Overbetuwe: SCHANDALIG om zó de kinderen het kind van de rekening te laten worden!

  11. Wurmpieo Says:

    Het lijkt mij niet meer dan normaal dat kinderen buiten spelen. En ja, dat je de kinderen dan hoort lijkt me ook heel gewoon. Hoe heerlijk is het geluid van lachende kinderen die plezier maken in de buitenlucht? Nee, ze moeten tegenwoordig achter de tv hangen, of de I-Pad, of de Nintendo of de Computer. Bah.
    Vroeger hadden de kinderen dit allemaal niet en was het heel gewoon dat er buiten gespeeld werd.
    En nu, anno 2014 hebben de kinderen een mooie, leuke en veilige speelplaats gevonden, mogen daar ook legaal (zoals ik het hier lees) spelen en dan wordt er overdreven gereageerd dat er geluidsoverlast is! Ga toch weg man. Laat de kinderen leven, spelen en genieten! Stop ze niet achter een hek, want ook daar klimmen ze echt wel overheen. Op deze manier lok je alleen maar meer onjuiste dingen uit. Want hoe stoer is het om op een plek te zitten waar het eigenlijk niet mag? (En dan doel ik op de oudere jeugd).
    Laat het kind weer kind zijn en ga zeuren over dingen die er wel toe doen!

  12. Mickel Langeveld Says:

    @wurmpieo mooie reactie. Of er legaal gespeeld mag worden op dit moment is onduidelijk. Er hangen bordjes verboden toegang. Mij is onbekend op wiens gezag die geplaatst zijn. In principe was het beleid van de gemeente er op gericht om speelpleinen open te stellen buiten schooltijd. Dat blijkt ook uit de reactie van @koertdelangen. Maar openstellen gaat zeker verder dan voorkomen van een hoog hek. En er moeten dan goede afspraken worden gemaakt over kosten voor beheer en onderhoud, veiligheid en vandalisme. Dat laatste kon nog wel eens meevallen. Ook @nathalie geeft aan dat er weinig opgeschoten schooljeugd is te vinden. Mijn eigen observatie is dat veel van de toestellen “hufterproof” zijn. 🙂

  13. Frederike Fischer-de Maar Says:

    Beste heer Langeveld,
    Allereerst mijn complimenten voor dit goed gedocumenteerd stuk. Mochten er naar aanleiding van dit te plaatsen hek nog acties ondernomen worden wil ik daar graag van op de hoogte gehouden worden en mijn medewerking verlenen.
    Wat is het toch jammer dat een kleine minderheid het weet te “verpesten” voor de rest. Hiermee doel ik zowel op de kinderen die overlast veroorzaken en daar niet op aangesproken kunnen worden alsmede de buurtbewoners die dit hek geplaatst willen zien worden.
    Ook ik trek het nut van een hoog hek in twijfel, het zal geen geluid tegenhouden. Bovendien zie ik gevaren voor de kinderen die er ongetwijfeld overheen zullen klimmen.
    Het stuk in de Gelderlander van 28 november roept ook vragen bij mij op. Wat fluisterde het CDA raadslid Luca Consoli haar collega toe? En waarom kon dat niet hardop gezegd worden? Waarom kan een terrein dat in eerste instantie openbaar zou moeten zijn ineens verboden voor onbevoegden worden? Ik hoop dat er over deze en andere zaken duidelijkheid komt.
    En natuurlijk hoop ik dat dit hek er niet komt.

    met vriendelijke groet,
    Frederike Fischer
    moeder van 2 schoolgaande kinderen op de Haafakkers

  14. barbara Says:

    Tjonge tjonge een hek helpt echt niet tegen geluidsoverlast en daar klimmen ze ook overheen….ik sluit me bij een ieder aan die tegen het hek is….ik weet vanuit de groep verkeer (het verlegde zebrapad etc)dat we er mee bezig gaan. Koert de Langen vanuit o.a. de julianaschool en Inge Lucas vanuit de haafakkers gaan er naar kijken.
    Mocht er Hulp nodig zijn dan horen wij van de oudercommissie van de koningin julianaschool het erg graag. Samen met de gaaf akkers en andere partners staan we toch sterker dan enkele bewoners!!!!

  15. Nelis Says:

    Waarom kan woongenot en kinderplezier niet samengaan in een dorp? Oplossing van college: hekwerk verhogen van 1.20m naar 1.80m. Probleem opgelost! Of toch niet………..

  16. Jopie Sweet Lake city. Says:

    1e optie; Verkiezingen komen eraan, niet stemmen op D66 en CDA.
    2e optie; De ( bekende) klager star negeren.

  17. henk Says:

    mensen moeten niet zo zeuren,om een paar kids iedereen is jong geweest,VERGETEN.

  18. Mickel Langeveld Says:

    Bedankt voor alle reacties. Het afgelopen weekend hebben zo’n 1150 verschillende personen dit blog bezocht om zich op te hoogte te stellen van de situatie in Heteren. Dat is uitzonderlijk veel. Zal zelf dit dossier blijven volgen en zo nodig actie ondernemen. Belangrijk dat het niet bij lezen alleen blijft… maar dat is vanzelfsprekend.

  19. Koert de Langen, bezorgde buurtbewoner Says:

    De weerstand tegen de komst van het hekwerk is gebundeld: Dorpsraad, omwonenden en Medezeggenschapsraden van de Haafakkers en de Koningin Julianaschool trekken met elkaar op om de komst van dit geldverslindende hek te voorkomen. Alleen via de bezwarencommissie van de gemeente Overbetuwe is plaatsing van het hekwerk te voorkomen: Er kan een petitie worden getekend op petities.nl (via onderstaande link). Ook kan bezwaar aangetekend worden bij de bezwarencommissie. Kijk voor meer informatie op https://www.facebook.com/koert.delangen. Zegt het voort!

  20. Jeanelle Says:

    Ik woon recht tegenover het schoolplein in de Tuin van de Burgemeester. En er is helemaal geen sprake van geluidsoverlast. Ja, als de scholen pauze hebben hoor je natuurlijk genoeg geschreeuw, gegil en gelach maar uh, dat hoort erbij, of we moeten dat ook willen gaan afschaffen. Zodra de scholen uit zijn gaan er kinderen naar de BSO en die spelen daar dan ook buiten. Logisch dat er dan andere kinderen zich aansluiten en ook op dat plein mee willen spelen. En als alles gesloten is, zowel de scholen als de BSO, ja dan heb je nog steeds een heerlijk plein met allemaal mogelijkheden om je met elkaar buiten te vermaken, doen zou ik zeggen! Ik zou heel graag van de 3 omwonenden van de Smitsakker horen wat hun bezwaar daadwerkelijk is, kindergeluiden zijn toch normaal, probeer daar eens van te genieten zou ik hen aan willen raden. Zelf heb ik geen kinderen dus ben ik in die zin niet bevooroordeeld. Ook lees ik dat er mensen bezwaar hebben tegen kinderen op de opbergschuren op het schoolplein. Dat er kinderen op de daken van die schuren staan klopt, dat gebeurt zowel overdag tijdens schooltijd als in de middag en avond na schooltijd en dat heeft in 99% van de gevallen te maken met ballen die daarop terecht komen, logisch dus, dat ze die eraf halen, een puntdak kan dat voorkomen, een hoog gevangenishek niet. In het begin hielden de scholen alle toegangshekken op slot maar dat is gelukkig verleden tijd. Nu kan iedereen, zonder moeilijke klimactiviteiten gewoon het SPEELplein op. Misschien is het handig met de scholen af te spreken dat de toegangshekken gewoon open blijven, dan heeft het namelijk helemaal geen zin meer om er een hoger hek van te maken.
    Wat ik zo vreemd vind in deze situatie dat er 3 mensen klagen (klagers hou je altijd) en ik weet niet hoeveel mensen het prima vinden zoals het is en “onze” gemeente de meerderheid negeert en zich aansluit en zelfs aanpast aan de minderheid. Dat deugt toch niet?!
    Het tweede wat ik me afvraag is, wat als er nu een heel nieuw, duur hoog hek omheen gezet wordt (van ons aller belastinggeld?!) en iemand zet daar een heel leuk trapje/opstapje voor zodat de kinderen er gewoon overheen kunnen blijven klimmen en er kunnen blijven spelen, wat dan??? Wordt dan de politie ingeschakeld? En als het dan doorgaat, zetten we er dan buiten de schooltijden stroom op??? Hoe ver wil je gaan??? Het gaat hier om kinderen!!! Kinderen die willen spelen en waarvoor de school (volgens mij betaald door “onze”gemeente) heel veel leuk en leerzame attributen heeft neergezet op het plein zodat ze kunnen spelen. Vreemd!
    Natuurlijk komt het ook weleens voor dat er opgeschoten jeugd/pubers ergens in een hoekje van het plein als het donker is gaan staan kletsen, roken enz. Maar ook daarvan heb ik nog nooit last ondervonden (wat overigens wel zo was in de situatie voordat er een school stond). En natuurlijk zijn er altijd kinderen die niet of nauwelijks opgevoed zijn en waarvan de ouders geen idee hebben wat hun kroost allemaal doet overdag, maar zo zit onze huidige maatschappij nou eenmaal in elkaar en deze paar kinderen zijn gelukkig in de minderheid. En kinderen aanspreken op hun gedrag, werkt nou eenmaal bij het ene kind beter dan bij het andere, maar dat mag nogmaals geen reden zijn voor dit strafkamp hek waar ik als bewoner van de Tuin van de Burgemeester helemaal niet op uit wil kijken.


Geef een reactie

