Empowerment, de basis voor mijn denken?

Heb je dat ook wel eens? Je bent in een bepaalde situatie, je spreekt over iets en bent het juiste woord dat je zoekt kwijt. De afgelopen weken was ik in verschillende omstandigheden steeds weer op zoek naar dat ene woord. Het irritante was dat ik het tegenkwam in verschillende contexten. Op mijn werk, op het congres van GroenLinks en in discussies in de commissie burger in onze gemeente. Zo’n drie weken lang kon ik het niet vinden.

empowermenthands2Tot gisteravond. Ik was naar muziek aan het luisteren in combinatie met het opzoeken van artisten op AllMusic. Op een gegeven moment kwam ik bij bij A Hundred Million Suns van Snow Patrol terecht en daar stond het bij het thema van de cd: Empowering. Mijn weekend kon niet meer stuk. Soms word je van kleine dingen gelukkig.

Empowerment wordt in verschillende contexten gebruikt en kan op een juiste manier en op een “foute” manier worden aangewend. Het is een woord waar ik veel mee heb. Dat aangeeft hoe mijn levenshouding is. Dat past bij de manier waarop ik nadenk over deze samenleving. Het was dan ook schrikken om te zien dat dit kabinet dit woord gekaapt heeft. In dit document staan overigens veel zinvolle zaken en ik zie ook nadrukkelijk raakvlakken met de uitgangspunten van GroenLinks.

Om het niet meer te vergeten: De google dictionary (Nederlands) geeft de volgende betekenissen:

Voor de zekerheid ook maar even Van Dale: Sorry daar moet je tegenwoordig voor betalen althans voor dit woord. Verder naar “mijnwoordenboek” (kiezen voor Nederlands naar Nederlands): Het gebruik maken en ontwikkelen van zijn capaciteiten om in economisch, sociaal en politiek opzicht actief mee gestalte te geven aan zijn eigen leven en dat van de gemeenschap waarvan men deel uitmaakt.

empowermentOok de wereldbank heeft er een heel essay over. De verenigde naties plaats empowerment veelal in de context van de ontwikkeling van rechten voor vrouwen.

Na deze blog zal ik het woord niet meer snel vergeten en als dat wel het geval is weet ik in ieder geval waar ik het terug kan vinden.

2 Reacties to “Empowerment, de basis voor mijn denken?”

  1. Jaap de Bruijn Says:

    Ha Mickel,

    Wat een inspirerend blogje… grappig trouwens dat ‘empowerment’ voor jou zo verbonden is met het Toekomstcongres van GroenLinks. Afgelopen week hadden we een workshop over het GroenLinks-profiel waar het woord emPOWERment op het bord verscheen. En aan het eind van de sessie had iedereen weer een beetje meer zin in de toekomst…

  2. mickellangeveld Says:

    @Jaap: Dank je, puur ‘toeval’. Was er een oorzakelijk verband tussen het één en het ander?

    🙂


Geef een reactie

