Avondklok: Prinsenhof bezocht.

bordje-detailHet veldje maakt een desolate indruk, als ik er met de fiets op rijd. Het is gelegen achter een wijkje met kleine woningen, waar naar mijn inschatting voornamelijk de nog zelfstandige ouderen van Elst wonen. Op het eerste zicht niets bijzonders: Een voetbalplein met twee doelen; een speeltuin voor de jongeren. Dé ideale plek om als jongere te vertoeven.

Tegen het hek achter één van de doelen zie ik vanuit de verte een iets blauws dat mijn aandacht probeert te trekken. Dichterbij gekomen blijkt dat dat het bewuste bordje is dat er voor moet zorgen dat de jongeren (en eventuele anderen) hier tussen 22.00 en 8.00 uur niet meer zullen rondhangen. Er dreigt, bij een succesvolle pilot, tal van dit soort bordjes in onze gemeente gaan verschijnen.

bordje-van-afstandZelf zit ik in dubio, is dit nu een praktische maatregel t.b.v. het voorkomen van overlast van jongeren? Of is het een fundamentele opschuiving in de beperking van de bewegingsvrijheid van de burger. Weegt het één op tegen het ander?  Is dit een eerste stap naar een paragraaf in de algemene plaatselijke verordening die aan gaat aangeven dat het verboden is om je na ’s avonds 22.00 uur met meer dan twee personen buiten te bevinden of is dat weer overdreven?

Als het gaat om een praktische oplossing moet ik het praktisch benaderen. De mensen die ik aanspreek verwachten weinig van het bordje, weinig van de gemeente en weinig van de politie. Ze hebben wel terechte bezwaren tegen de situatie die is ontstaan. De vraag is wel wat de rechtskracht van het bordje is als de jongeren zich net buiten het veldje bevinden achter de houten ingang of in de speeltuin bijvoorbeeld. En natuurlijk de mogelijkheden om te handhaven.

speeltuinDe aard van het afval in de struiken rondom het plein maakt duidelijk dat de plek ook wordt gebruikt voor om flink wat bier naar binnen te gieten. Het beeld dat in mijn hoofd ontstaat staat me tegen en ook ik vind op grond van dat beeld dat deze situatie moet veranderen. Net als de documentaire eergisteren over sex in kelderboxen, moeten we ons echter afvragen wat de jongeren beweegt om zich op deze manier te gedragen en te uiten. Het is duidelijk dat ze dit niet als “hun plek” zien, daarvoor gaan ze er te onbehouwen mee om en doen ze te veel om hun vrijheid hier op het spel te zetten.

vuil1De meiden die op dat moment het veldje oprijden, zul je hier ’s avonds niet vinden. Krantenberichten worden door meer mensen gelezen. Ze zijn er op uit getrokken om een werkstuk te maken t.b.v. hun school. Praktijk gericht leren. Ook dat zijn de jongeren die we hier op straat tegenkomen.

Ben benieuwd of ik hier vanavond ook anderen tegenkom.

Geef een reactie

